Review Great Plains [NL]

Spelers: 2
Speelduur: ± 20 minuten

In een puur tactisch tweespelersspel is het doel duidelijk: je tegenstander aftroeven door slim te reageren. Great Plains vat die essentie samen in een snel te leren spel.

In Great Plains vertegenwoordigen jij en je tegenspeler twee prehistorische stammen met ieder een eigen dierentotem: de vossen en de slangen. Zij willen de baas zijn in de valleien van een bergachtig landschap. In Great Plains komt dat neer op het plaatsen van vossen en slangen op het speelbord, dat bestaat uit verschillende soorten landschap. Wie aan het einde de grootste meerderheid heeft op de vlaktes, is de winnaar.

Dierenstrijd

Het spel begint met het plaatsen van je grotfiches: dat worden plekken op het bord waarnaast je jouw dieren kunt zetten om zo acties uit te voeren. Als er eenmaal wat van jouw dieren op het bord staan, mag je er ook dieren naast plaatsen. Dieren kunnen alleen op twee van de drie landschapstypes staan. De gele vlaktes en het groene grasland vormen samen het laagland en zijn begaanbaar; bergen niet. Uiteindelijk gaat het erom wie op de verschillende gele vlaktes de meerderheid van zijn of haar dieren heeft staan: dat levert punten op aan de hand van de grootte van de vlaktes die je bestrijkt.

Gekke sprongen
Maar het kan ook zeker lonen om een plekje op het groene grasland in te nemen, want daar zijn speciale actiefiches te halen. Zo is er het paardenfiche, waarmee je een laaglandgebied mag overslaan bij het plaatsen van je dier. Met het adelaarsfiche kun je als het ware over een berggebied heen vliegen en met het berenfiche schuif je een dier van je tegenstander van een gebied af, waarna je er zelf mag gaan staan. Als je met deze actie de ander tegen een bergwand of van het bord duwt, verdwijnt dat speelstuk zelfs uit het spel. Als alle dieren geplaatst zijn, tel je de punten voor de meerderheden op en is de uitslag bekend.

Vechten om elk punt

Great Plains is zo’n spel waarbij de scores heel dicht bij elkaar liggen als de spelers aan elkaar gewaagd zijn. Daarom is het belangrijk om de plussen en minnen van elke beurt goed af te wegen. Toch speelt het vlot door: in het begin liggen alle opties open maar is blunderen eigenlijk nog niet mogelijk. Later in het spel wordt er wel degelijk om elke centimeter gestreden, maar dan is je strijdplan als het goed is al in uitvoering. Dat houdt het tempo er goed in.

Snel aan de slag

Het bord bestaat uit zeven zeshoekige tegels met elk een andere samenstelling van de terreintypen. Die worden elk potje weer op andere posities en anders gedraaid neergelegd, zodat het landschap nooit twee keer hetzelfde is. Dat zorgt voor veel herspeelbaarheid en variatie. Maar ook bij nieuwe spelers kun je makkelijk met dit spel op de proppen komen: de hoeveelheid regels is beperkt, zodat je snel aan de slag kunt en na een paar beurten is volledig duidelijk wat de bedoeling is en wat de knelpunten zijn.

Zijn geld waard?
Great Plains combineert veel sterke eigenschappen in een klein, betaalbaar pakket: de regels zijn overzichtelijk, het speelt snel, biedt diepte en ziet er ook nog eens aantrekkelijk uit met zijn wonderlijke speelbord en kleurige dierenfiguren. Een glanzende gouden beginners-Budgy is dan ook dik verdiend.

Aantal keer bekeken: 1380

Laagste 3 prijzen voor Great Plains [NL] (Bordspellen)

20.28 3